Publikováno:
Představte si, že 6 let píšete články, točíte videa, děláte fotky a vše si poctivě zálohujete na externí disk, aby tyto cenné materiály byly v bezpečí. Při jedné z rutinních operací s diskem se však něco pokazí a najednou máte o to celé přijít?
Když tahle myšlenka prolítla hlavou třem redaktorkám (Barbora, Marieta a Aneta) z originálního lifestylového portálu Check Czech Fashion, tak v redakci nastalo hrobové ticho.
Zachovaly však chladnou hlavu a díky doporučení od kamarádů se obrátily na nás s prosbou, abychom našli způsob, jak jejich cenná data zachránit a přišli vůbec na to, co se s jejich diskem stalo, aby chybu neopakovaly.
1TB externí mechanický plotnový disk značky ADATA, který používá jako médium 2,5“ dvoj-plotnový disk od výrobce Toshiba.
Externí disk přestal náhle fungovat. Po připojení k počítači nebyla dostupná na něm uložená důležitá data.
Těžší hardwarová závada, při které poškozená čtecí hlava fyzicky narušila povrch plotny obsahující servisní data. Protože jsou důležitá pro standardní fungování disku a práci s daty na něm uloženými, disk přestal fungovat.
Pravděpodobně náhlý jednorázový (nebo i opakovaný) otřes/klepnutí/náraz, kterému byl disk vystaven během aktivního zapojení při práci s daty způsobil, že se jedna ze čtecích hlav fyzicky otřela o záznamovou plotnu s daty. Disk tak nemusel přestat fungovat okamžitě, ale poškození plotny se mohlo ještě nějakou dobu dál zhoršovat za chodu. Až došlo k situaci, kdy už poškozené místo na plotně čtecí hlava nedokázala dále přečíst.
„Plotnové pevné disky jsou mechanicky složitá zařízení, která pracují s velmi rychle se otáčejícími záznamovými plotnami. Ve velmi malé vzdálenosti nad plotnami kmitají čtecí hlavy, které data čtou a zaznamenávají. Disk je proto velmi křehké zařízení, které vyžaduje při práci s daty absolutní klid z pohledu možných otřesů, vibrací, nárazů“, upřesňuje Aleš Wagner, majitel společnosti Data Help.
U externích disků to platí také, byť může uživatel mylně nabýt dojmu, že např. díky bytelnějšímu gumovému nebo plastovému vnějšímu obalu je disk dobře chráněn.
Poškozený disk bylo třeba rozebrat a fyzicky se dostat k plotnám obsahujícím data. Data z ploten se musela samostatně přečíst a opravit poškozenou servisní/kalibrační část dat. A následně dle kalibračních pokynů poskládat uživatelská data ze zbylé části záznamových ploten dohromady a překopírovat na jiné datové médium.
Podařilo se to díky tomu, že naštěstí nedošlo k fatálnímu poškození celé servisní/kalibrační části dat (vyskytují se na disku ve více záložních kopiích). Pro finální složení dat jsme jednu ze záložních kopií servisních dat použili.
„Po hotovém kopírovacím maratonu jsme okamžitě sdělily bloggerkám z Check Czech Fashion tu radostnou novinu, a zároveň jsme si i my velmi ulevili. Dle diagnózy to vypadalo na hororový scénář, který nemusí dopadnout dvakrát dobře. Takže nic pro nezkušená ucha“, říká závěrem k celé zakázce Aleš Wagner, majitel společnosti DataHelp.
Rubrika: Naše aktivity